Google Ads verwachtingen versus realiteit

Je begint vol goede moed aan Google Ads, je hebt enkele trainingen gevolgd, alles is juist en optimaal ingesteld dus je intentie is helemaal goed. Toch komen er weinig tot geen resultaten op je advertenties. Weinig klikken, hoge kost per klik, geen conversies … Wat je nu vooral niet mag doen is opgeven! Lees verder en alles komt goed.

Betaalde advertenties moeten onmiddellijk winstgevend zijn

Wat je vooral niet mag verwachten is dat je Google Ads binnen de week enorme resultaten gaan opleveren. Vergelijk het met een Diesel motor, die moet ook even draaien voor je er optimaal gebruik van kan maken. Je moet je campagne de kans geven om op te starten en te beginnen lopen. Jouw advertenties moeten als het ware een plekje vinden tussen de anderen. Heb je een product of service waar veel concurrentie op zit? Dan zullen jouw advertenties moeten vechten voor een plekje.

Google Ads is geen magisch middel dat je instant meer klanten of verkopen gaat opleveren, het is een verhaal van geven en nemen waarin geduld ook zeker een factor is.

Enkele keren per maand je advertenties en keywords gaan bekijken en ze bijsturen waar nodig is een must om de optimale campagne te creëren. Vergeet hierbij ook zeker niet een kijkje te nemen op Google Analytics, uit je analytics kan je veel informatie halen over het klik- en surfgedrag van je bezoekers. 

‘Ik moet enkel goede keywords hebben’

De juiste keywords gebruiken in je campagne is uiteraard belangrijk. Zonder de juiste keywords gaan je advertenties nooit bij de juiste personen terecht komen. Om de juistheid van je keywords te bepalen heeft Google Ads een kwaliteitsscore gegeven aan elk keyword. Jammer genoeg zijn niet alleen je keywords bepalend voor je kwaliteitsscore, de landingspagina waarop de advertenties uitkomen zijn ook belangrijk voor de score.

De landingspagina waarop mensen terecht komen moeten relevant zijn voor de advertentie. Dus wanneer ik zoek op ‘schoenen kopen’ mag ik niet op een advertentie klikken en terecht komen in een online winkel met T-shirts. Dat zou niet relevant zijn voor mijn zoekopdracht dus zou deze zoekopdracht dan ook een slechte kwaliteitsscore krijgen. Check dus zeker op welke pagina je mensen laat landen en of ze hier de juiste informatie gaan vinden waarnaar ze op zoek zijn. 

Meer verkeer = meer conversies

Nope. Meer mensen die je advertenties te zien krijgen resulteert niet automatisch in meer conversies. Hier kom ik terug op het hebben van de juiste keywords. Wanneer je veel keywords gebruikt kan je wel eens de fout maken van te breed te gaan met de woorden die je kiest. En wanneer je vaak gebruik maakt van brede keywords is de kans groot dat veel mensen je advertenties gaan zien maar dat het je niet relevante kliks gaat opleveren.

Je wil dat de mensen die klikken de juiste mensen zijn. Je wil geen geld gaan betalen voor kliks die niets opleveren. Ik werk om deze reden het liefst met keywords waarbij ik het ‘+’ teken gebruik, de aanhalingstekens of de vierkante haakjes. Op deze manier ga ik nog breed genoeg met mijn keywords maar ga ik wel de mensen targeten die al met intentie zoeken naar mijn bedrijf.

Wanneer je brede keywords gebruikt ga je vooral mensen aantrekken die nog niet met intentie aan het zoeken zijn waardoor je geld gaat spenderen aan mensen die waarschijnlijk geen prospects worden.

Zoals je kan zien zijn verwachtingen vaak iets helemaal anders dan de realiteit. Wanneer het over online marketing gaat, is er niet een juiste manier om iets te doen. Elk bedrijf is anders en heeft dus ook een iets andere aanpak nodig. Maar met deze leidraad ga je zeker al goed op weg geraken. Ga je gebruik maken van deze tips en tricks? Deel dan zeker je resultaten met mij!

 

Geschreven door Laura Embrechts, Online Marketeer