Waarover bloggen we vandaag? Writers block 101

Social Listening via Sharpspring

Iedereen heeft wel eens een writers block, waarover moet ik vandaag weer bloggen? Waarom doe je niet even aan social listening om te achterhalen welke onderwerpen populair zijn in marketingland? Door heel simpel te luisteren naar je publiek en conversaties te tracken over een bepaald onderwerp ben je al een stap verder. Hier, bij Sanmax Projects, maken we gebruik van Sharpspring om te kijken waarover de conversatie gaat in marketingland. Sharpspring is een marketing automation tool die social listening mogelijk maakt. Hoe kan ik nu social listening leveragen om van mijn writers block te raken?  

Hoe, wat, waar, wanneer?

Eerst moet je je sociale media-accounts linken aan Sharpspring voor je van start kan gaan met listening. In vier makkelijke stappen ben jij helemaal klaar voor aan social listening te doen:

  1. Ga naar Settings --> Features --> Social Media
  2. Voeg je social media-accounts toe (Twitter, Facebook of LinkedIn)
  3. Menu bovenaan --> Social --> Listening
  4. Voeg feed toe

Hoe Twitter toevoegen in Sharpspring

Dit is hoe je menu eruitziet na het toevoegen van een Twitterfeed. Hier kan je kiezen wat je uit je feed gaat halen. De search-optie is een van de breedste functies. Geef een hashtag of keyword in en heel Twitter wordt gescand op deze term. Je hoeft je heus niet te beperken tot een term of hashtag, ook een combinatie van keywords is mogelijk.

Social Listening Feed Sharpspring

 

Wanneer je enkele hashtags en keywords hebt toegevoegd is dit hoe je feed er kan uitzien. Dit is een feed met enkel search uit Twitter. Jammer genoeg laten LinkedIn en Facebook de search functie niet toe en is social listening beperkter via deze platformen. Vrees niet, als je heel actieve sociale media accounts hebt dan kan je hier alle conversaties op een overzichtelijke manier volgen.  

 

Facebook en LinkedIn Social Listening feed Sharpspring

Deze feed laat de conversaties zien op Facebook en LinkedIn alsook welke conversaties er rondgaan met de page tag: mensen die mijn pagina taggen, welke conversaties ontstaan er op deze posts.   

Let the games begin

Nu je feed is opgesteld kan je beginnen met social listening. Waarover gaan de topconversaties? Welke tweets of posts zijn interessant voor mij en wil ik dieper op inzoomen? Dit kan door op de post of tweet te klikken. Zo kan je de hele conversatie volgen van de tweet of post en kan je ook naar de profielen van de mensen achter de comments gaan kijken.

Wanneer je doorheen je feed scrolt krijg je een mooi overzicht van de conversaties die gaande zijn over je merk alsook over andere keywords die je in de gaten houdt. Had je een blogidee in je hoofd, kan je hier even toetsen of je de juiste richting uitgaat. Zo kan je nieuwe inzichten vergaren en ervoor zorgen dat jouw blogpost eruit springt.

Facebook en LinkedIn zijn gefocust op het weergeven van informatie die te vinden is op jouw eigen pagina’s, hier ga je de conversatie over jouw merk of bedrijf kunnen monitoren en hier pro-actief op inspelen. Als de conversatie in een bepaalde richting gaat, kan jij deze bijsturen of eraan toevoegen. Op Twitter heb je het hele sociale mediakanaal tot je beschikking, hier ga jij als het ware op zoek naar de richting van de communicatie. Hoe jij hierin op inspeelt is helemaal aan jou om te bepalen. Play en discover is hier zeker van toepassing, hoe meer feeds je instelt op verschillende keywords, hoe meer kans je hebt om iets nieuws te ontdekken.

Stalker much?

Nu kan je jezelf afvragen of dit allemaal wel zo ethisch verantwoord is. Je gaat conversaties kunnen tracken, lezen en gebruiken in jouw voordeel. Het klinkt allemaal heel negatief maar dat is het niet. De mensen van wie jij informatie te zien krijgt, zijn mensen die een openbaar profiel hebben en ervoor kiezen deze insights te delen met de wereld. Het is een realtime goudmijn die je uit je writers block kan helpen en je misschien kan laten kennismaken met nieuwe dingen.   

Play en discover is het belangrijkste advies dat ik je kan meegeven. Zoek op keywords en hashtags die interessant zijn voor jou en ontdek waarover de conversatie gaat. Op deze manier kan je makkelijk inspelen op trends van dat moment. Zeg dus maar vaarwel aan je writers block en hallo nieuwe content. Good luck!

 

Door Laura Embrechts, Online Marketeer