Wat is remarketing?

Onlangs iets opgezocht via Google? Dan herken je zeker en vast volgende situatie: Je zoekt iets, komt op een website en daarna krijg je advertenties te zien van die bepaalde website of producten. Je wordt eigenlijk “achtervolgt” door advertenties. Toeval? Nee, dat is remarketing! Met remarketing kan je die verloren bezoeker teruglokken naar je website om hem toch iets te laten kopen.

HoeHoe werkt Remarketing?

Remarketing is een online marketingmethode die het mogelijk maakt om goedkoop de verkoop van je diensten en/of producten te stimuleren. De bekendste vorm van remarketing is Google remarketing (Adwords remarketing). Op elke pagina van de website moet er 1 remarketingtag (een code die u van AdWords ontvangt) worden geplaatst. Na toevoeging van deze tag kan je remarketing-­lijsten maken die zich elk tot een specifiek type van bezoekers zullen richten. De remarketing campagne kan gelanceerd worden van zodra er voldoende bezoekers in de lijsten zitten. Je kan bijvoorbeeld een lijst aanmaken van bezoekers die je winkelmandje hebben bezocht, maar uiteindelijk niets hebben aangekocht.

 Waar krijgen je bezoekers de remarketing advertenties te zien?

Remarketing advertenties kan je op heel veel plaatsen op het internet terugvinden. In de eerste plaats heb je het Google Display Netwerk. Dit zijn verschillende websites die advertentieruimte aanbieden aan Google. Vergelijk dit met een lokaal weekblad dat advertentieruimte aanbiedt voor verschillende lokale handelaars. Voorbeelden hiervan zijn nieuwssites, blogs, forums,... . Daarnaast kan je ook remarketing advertenties terugvinden op Sociale media. Denk maar aan Facebook, Twitter, Skype,... .

 Voordelen van Remarketing

- Hogere conversies

Je bereikt mensen die eerder al eens kwamen “windowshoppen”. Ze hebben interesse in je product of dienst want ze hebben al eens informatie over je product of dienst opgezocht. De kans is dus dubbel zo groot dat ze overgaan tot aankoop (conversie).

- Bespaar kosten

Doordat je je richt tot een zeer specifieke doelgroep, vermijd je irrelevante advertenties wat tot een efficiënter beheer van het budget leidt. Door enkel advertenties te tonen aan bezoekers van je website, creëer je een kleine doelgroep. Met een klein budget kan je deze doelgroep maximaal bereiken.

- Grotere online aanwezigheid

De advertentie op zich hoeft niet rechtstreeks te leiden tot een conversie, maar kan wel een extra herinnering zijn van het bestaan van jouw website. Plots kom je overal in beeld. Het lijkt wel alsof je een enorm advertentiebudget gebruikt, omdat je op zoveel plekken advertenties hebt staan. Terwijl wij beter weten: het kost je helemaal niet zoveel geld.

Welke vormen van Remarketing bestaan er?

- Standaard Remarketing

Laat advertenties zien aan uw eerdere bezoekers terwijl ze websites in het Display Netwerk bekijken en apps in het Display Netwerk gebruiken.

- Dynamische remarketing

Verhoog uw resultaten met dynamische remarketing. Hierdoor wordt remarketing naar een hoger niveau getild middels advertenties waarin de producten of services zijn opgenomen die gebruikers eerder op uw website hebben bekeken. bv. Je hebt gezocht naar bepaalde schoenen en nadien krijg je advertenties van dat paar schoenen.

- Remarketing voor mobiele apps

Laat advertenties zien aan mensen die uw mobiele app of mobiele website hebben gebruikt terwijl ze andere mobiele apps gebruiken of andere mobiele websites bekijken.

- Videoremarketing

Laat advertenties zien aan mensen die uw video's of YouTube-kanaal hebben bekeken terwijl ze YouTube gebruiken en video's, websites en apps in het Display Netwerk bekijken.

 Overdrijf niet!

Mogelijk ervaren mensen deze hoeveelheid advertenties als storend waardoor je ook een slechte naam kan krijgen. Maar dat is makkelijk op te lossen! We kunnen het maximum aantal keer dat een advertentie getoond wordt aan 1 unieke persoon beperken. Er wordt ook een cookie geïnstalleerd op de computer van je bezoekers. Dit is niet schadelijk of gevaarlijk, maar je moet wel een melding tonen op je website.