Waarom een responsive website?

Je komt thuis na een zware dag, ploft neer op de zetel en bekijkt je telefoon. Je beste vriend laat weten dat hij tickets gekocht heeft voor een concert en stuurt je de link met meer informatie. Als een miniem vakje verschijnt de website op je telefoon, je moet inzoomen om het mini-font te kunnen lezen en de navigatiebalk te kunnen bedienen. Het lukt je niet om tickets via je telefoon aan te kopen. Na een paar seconden geef je het op en verlaat je de website.

Het is een veelbesproken onderwerp, maar het bestaat nog steeds en het is een enorme gemiste kans voor veel ondernemingen. Hoog tijd dat we écht overgaan tot een high performance responsive website en wij vertellen je waarom!

330 miljoen mobile-only internetgebruikers!

Wereldwijd zijn we met 3,3 miljard internetgebruikers, waarvan ongeveer 330 miljoen mobile-only. Deze groep raadpleegt nauwelijks een desktop voor het benaderen van websites en zien dus enkel de mobiele versie. Voorspellingen zeggen dat mobile-only gebruikers blijven stijgen, terwijl desktop-only gebruikers dalen. Een responsive website met een optimale performance wordt dus letterlijk onmisbaar en het wordt hoog tijd dat men daar nu écht de waarde van gaat inzien.

Niet alleen het groeiende aantal mobiele internetgebruikers is daarvoor de aanleiding. Ook de stijging van 85% in de verkoop van mobiele apparaten met toegang tot internet is een aanleiding. Net zoals het aantal mobiele zoekopdrachten dat wint van de zoekopdrachten via desktop en de rol van Google in het bepalen van de ranking in de zoekmachine, zijn overtuigende redenen om voor een optimale mobiele aanwezigheid te kiezen.

Kijken & Beslissen  Kijken en beslissen via smartphone

Elke dag worden smartphones belangrijker voor het maken van aankoopbeslissingen. Ruim 60% van de mobiele consumenten gaan sneller overgaan tot aankoop, zowel online als offline, na de oriëntatiefase op smartphone of tablet. Tijdens de oriëntatiefase moet je dus een goede indruk maken op je websitebezoekers.

 Google Places

Een voorbeeld. Denk aan een leuk restaurantje voor het weekend. Je geeft in Google bijvoorbeeld ‘Restaurant Genk’ in als zoekopdracht, waardoor er een aantal restaurants met goede reviews via Google Places op je scherm verschijnen. Voordat je reserveert, wil je graag kijken of het restaurant er gezellig uitziet, een impressie krijgen van de menukaart en weten wat het je gaat kosten. Dus klik je door naar de website van het eerste resultaat dat je krijgt. Helaas, de website is niet responsive, dus ga je snel verder naar het tweede resultaat. Ook deze website is niet goed leesbaar. Gelukkig geeft het derde resultaat wel een duidelijk beeld en je overweegt hier te reserveren. In de oriëntatiefase wint mobiel van desktop.

 Mobile search wint van desktop zoekopdrachten!

Het aantal zoekopdrachten in Google via mobiel overstijgt het aantal zoekopdrachten via desktop. Zoekmachines, en dan met name Google, zijn ontzettend belangrijk om een positie in de markt te veroveren. Een positie op de eerste pagina is onmisbaar. Want zeg nou zelf, klik jij vaak verder naar pagina 2 in Google?

Google heeft twee jaar geleden een fantastische mijlpaal behaald: het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten is het aantal zoekopdrachten via desktop voorbij gestevend. Dit geldt voor de VS, Japan en nog acht andere landen, wat een duidelijke ontwikkeling laat zien voor de rest van de wereld. Sindsdien zien we een stapsgewijze verschuiving van minder bezoekers via desktop naar steeds meer mobiele bezoekers.

De statistieken van je website zijn een goede graadmeter. Via Google Analytics kan je steeds het aantal bezoekers, via mobiel, tablet en desktop van je website raadplegen.

Google houdt van high performace responsive websites

Een laatste goede reden om je website mobielvriendelijk te maken. Responsive websites scoren hoger in de Google ranking. Google is niet alleen een zoekmachine. Google zet zich ook in om de wereld op het internet steeds een stukje mooier te maken. En dat doen ze door eisen te stellen aan websites, zodat ze werken aan goede content en inspelen op de behoefte van websitebezoekers. Websites met een betere presentatie scoren daarmee hoger in de zoekresultaten. De kwaliteit van de content én de gebruiksvriendelijkheid van je website worden daarmee steeds belangrijker. Sinds april 2015 geeft Google de voorkeur aan websites die goed werken op mobiele apparaten. Heb je geen aparte mobiele website en is je website niet responsive, dan is het hoog tijd om daar iets aan te doen. Je zakt namelijk weg in de zoekresultaten én de bezoekers van je website kunnen via mobiele apparaten niet met je website werken, waardoor je heel wat omzet misloopt.

 Hoe maak ik mijn website mobielvriendelijk?

  1. Check via de gratis tool van Google of je website mobielvriendelijk is.
  2. Analyseer de inhoud en snelheid van je website via Googe PageSpeed.
  3. Check via Google Search Console of er kritieke fouten of problemen zijn.
  4. Laat je website responsive maken. Wij van Sanmax Projects helpen je hier graag bij.
  5. Implementeer praktische tips voor SEO voor mobiel.

 Hoog tijd voor een high performance responsive website!

Beschik jij over een website die niet mobielvriendelijk is? Ben jij dat restaurant dat hoog in Google scoort dankzij goede reviews, maar vervolgens reserveringen misloopt dankzij een website die er mobiel niet erg gebruiksvriendelijk uitziet? Tijd voor actie! Zorg ervoor dat je niet wegglijdt in de zoekresultaten. Zorg ervoor dat je nieuwe klanten niet misloopt tijdens de oriëntatiefase in de trein, op de bank, in de auto, tijdens het koken of op de wc. Hoog tijd voor een high performance responsive website!