Een webshop opstarten doe je zo

Online producten verkopen zoals Coolblue of Bol.com lijkt simpel maar wanneer je zelf met een webshop start, zal je snel ontdekken dat het niet zo eenvoudig is als het lijkt. Als je de ambitie hebt om zelf een webshop op te starten, moet je dus zeker rekening houden met een aantal risico’s/valkuilen.

Ontdek in deze blogpost waar je op moet letten bij de opstart van een webshop.

Perfectie bestaat niet

Wanneer je een product op de markt brengt dat misschien nog niet 100% afgewerkt is, dan is dat geen ramp. Wanneer je online wil verkopen, moet je vooral focussen op snelheid en service.

Als je dit niet doet bestaat de kans dat een concurrent sneller op de bal speelt als jij en dus de volledige markt kan veroveren. Bovendien wil je een product ontwikkelen dat jouw klanten tevreden stelt. Zorg er dus voor dat je feedback ontvangt van je eerste klanten, geef hen desnoods gratis samples of korting en gebruik hun feedback om jouw product te finetunen.

Alles start met marketing

Wanneer je iets wil verkopen, dan moet je natuurlijk via de juiste kanalen de gewenste doelgroep bereiken. We spreken hier dus over marketing. Als mensen via Google op zoek gaan naar een bepaald product, dan gaan ze een enorme lijst van resultaten zien.

Jouw (potentiële) klant heeft m.a.w. enorm veel keuze tussen verschillende leveranciers om het gewenste product te bestellen. Wacht dus niet totdat klanten jou vinden maar zorg dat jij jouw potentiële klanten vindt.

Wanneer jij jouw doelgroep waardevolle content toont, dan gaan ze jou niet snel vergeten. Dit betekent niet dat iemand meteen overgaat tot een aankoop maar je blijft op deze manier wel ‘top of mind’ met jouw bedrijf/product. Mochten klanten dus later op zoek zijn naar jouw product, dan is de kans groot dat ze eerst aan jou denken vooraleer ze starten met zoeken in Google.

Help jouw klanten

Wanneer je een webhop opstart dan gaat de workload in de beginperiode hoogstwaarschijnlijk wel meevallen. Je krijgt nu en dan bestellingen binnen en met de omzet die je genereert spreek je weer nieuwe mensen aan via online marketingcampagnes.

Als alles goed gaat, ga je na een bepaalde periode meer bestellingen ontvangen. Of je het nu wil of niet maar je gaat als webshop ook te maken krijgen met ontevreden klanten. Wees dus bereikbaar voor zowel tevreden als ontevreden klanten.

Snelheid van handelen is hierbij enorm belangrijk. Wanneer klanten op zoek zijn naar hulp of met vragen zitten, dan willen ze zo snel mogelijk de nodige ondersteuning. Stel je dus beschikbaar voor jouw klanten zodat je van een ontevreden klant toch nog een tevreden gelukkige klant kunt maken.

Werk met specialisten

We snappen maar al te goed dat je als startende webshop geen riant budget ter beschikking hebt om samen te werken met partners die je op bepaalde vlakken ondersteunen. Doch is het net uitermate belangrijk dat je bepaalde zaken niet zelf doet, om de simpele reden dat je niet elke specialiteit die nodig is om een webshop te runnen beheerst.

Start met een goede basis waarmee je online een bepaalde periode mee verder kunt. Hiermee bedoelen we dat je best een partner uitkiest die je helpt met de opzet van een kwalitatieve webshop en je vervolgens ondersteunt met het beheer van de online marketingcampagnes.

Wees eerlijk en laat gerust weten welk budget je voor ogen hebt. Er bestaan meer dan voldoende mogelijkheden om met een klein budget toch online het nodige te verwezenlijken, laat je dus zeker niet afschrikken om contact op te nemen met een mogelijke online partner.

Wanneer het online plaatje klopt, kan jij focussen op de klantenservice en er dus voor zorgen dat jouw klanten een positief gevoel overhouden aan de ervaring met jouw webshop.

Conclusie

Een webshop opstarten is leuk en tegelijkertijd spannend. Kies voor een partner die je goed kan informeren en adviseren zodat je de juiste keuzes maakt. Een rendabele webshop opbouwen is makkelijker gezegd dan gedaan. Laat je dus zeker niet afschrikken door tegenslagen maar ga er voor de volle 200% voor.