Waarom buyer persona's echt de moeite zijn

Buyer persona’s zijn een gedetailleerde beschrijving van een bepaalde groep klanten. Deze persona’s kunnen heel diep gaan om een zo breed mogelijke verstaanbaarheid te hebben van jouw klant. Door buyer persona’s te creëren krijgt een specifieke consument, met specifieke noden en behoeften een gezicht met een naam en eigenschappen. Het doel van buyer persona’s is simpel: gerichte producten, diensten en content aanbieden op maat van een specifieke doelgroep. Gedaan met algemene marketing, maar persoonlijk zijn is vanaf nu de boodschap.

Waarom al die moeite doen?

Het doel van jouw bedrijf kan zijn om je product te verkopen en hoe meer je verkoopt hoe gelukkiger jij wordt. Maar jouw klanten hebben hier geen boodschap aan en willen niet gewoon een cijfer zijn. Daarom moet je niet vanuit het ROI-perspectief gaan denken bij het maken van persona’s, hier ga je denken vanuit het perspectief van de klant. ‘Ik ben Laura en ik wil een nieuwe website voor mijn zaak, deze website moet gebruiksvriendelijk zijn en bij mijn huisstijl passen’. Dit is een klant met een specifieke nood en hierop wil ik mijn diensten aanpassen, om mijn klant zo goed mogelijk te voorzien.

Buyer persona’s gaan ervoor zorgen dat de noden van klanten zo efficiënt mogelijk worden voorzien. Omdat je je klant kent ga je beter kunnen anticiperen op die specifieke noden. Er kunnen ook mensen zijn die jouw product of dienst niet gebruiken waarvoor het origineel voor voorzien is maar die wil dezelfde brand experience verwachten (dezelfde service onder andere). De creatie van een buyer persona moet ervoor zorgen dat het leven van de consument vergemakkelijkt wordt.

Consumenten worden niet graag gezien als een collectief, een consument is een individu met individuele noden. Een klant mag niet het gevoel krijgen dat hij of zij deel zijn van een grote verzameling mensen die op dezelfde manier behandeld worden. De kunst bestaat erin om ervoor te zorgen dat klanten zich persoonlijk gaan geholpen voelen. Niet elk businessmodel staat het toe om voor elk individu een specifieke customer journey te voorzien. Sommige diensten of producten zijn nu eenmaal gericht op een grotere groep mensen, de service daarentegen die kan wel individueel zijn. Probeer in welke strategie dan ook, die werkt voor jouw bedrijf, ervoor te zorgen dat consumenten zich persoonlijk geholpen voelen en zich niet deel gaan voelen van een collectief.

Hoe maak ik een buyer persona

Stel eerst jezelf volgende vragen:

?               Wie is mijn target audience?

?               Wat zijn de specifieke noden van mijn target audience?

?               Welke verschillende persona’s zou ik toeschrijven aan mijn bedrijf?

?               Welke personen zijn nuttig om te bereiken voor mijn bedrijf met mijn specifiek product/dienst?

Wanneer je deze vragen hebt beantwoord kan je ook met andere afdelingen binnen je bedrijf gaan praten die met klanten in contact staan. Hebben zij dezelfde visie als jij? Of denken zij helemaal anders over jullie klanten? Bundel alle antwoorden die je krijgt over jouw klanten en probeer zelf al enkele basispersona’s samen te stellen gepasseerd op de reeds verzamelde informatie.

Wanneer je intern alle mogelijke research gedaan hebt, ben je klaar om naar de consument zelf te stappen. Om je klanten te ondervragen zijn er verschillende manieren, de ene wat diepgaander dan de andere. Het beste is om een persoonlijk gesprek aan te gaan met je klant, stel vragen die een blik werpen op de persoonlijkheid van die klant alsook op de individuele behoeften van deze persoon. Als je dit soort gesprek voert met een klant zorg ervoor dat het niet overkomt als een ondervraging, laat het blijken als een gesprek tussen vrienden. Heb je niet dit soort band met je klanten is een telefonische ondervraging of een enquête via e-mail ook een optie. Deze laatste is de minst efficiënte oplossing, hier haal je elke personalisering uit de communicatie en zullen mensen minder geneigd zijn van je vragen te beantwoorden.

 

Door Laura Embrechts, Online Marketeer