Influencer Marketing 2.0 – Micro Influencers

Even terugspoelen, was er een influencer marketing 1.0? Ja hoor, maar deze stond gewoon bekend als influencer marketing. Vandaag gaat influencer marketing iets verder dan 1.0 en is er een laag bijgekomen. influencer marketing 2.0, beter bekend als micro influencers, heeft zijn intrede gedaan in de sociale media wereld. Maar wat is influencer marketing 2.0 en hoe kunnen bedrijven een micro influencer inzetten?

Influencer Marketing 1.0 

Wat is influencer marketing 1.0? Dit is de basisvorm van influencer marketing die wij hebben leren kennen de afgelopen jaren. Sociale media accounts met een massa aan volgers die (bijna) ‘celebrity status’ hebben, proberen producten uit en geven hun onbezoedelde mening. Vaak krijgen influencers exclusieve producten van merken toegestuurd, deze proberen zij dan op hun beurt door te verkopen aan hun volgers. Regelmatig krijgen influencers een unieke code die ze mogen doorgeven zodat volgers korting krijgen op een bestelling. De expertise die een influencer uitstraald zorgt ervoor dat deze vertrouwen krijgen van het publiek en de rol van expert op zich mogen nemen.

Pas op met influencers die verschillende merken representeren, dit kan de geloofwaardigheid in het gedrang brengen. De bekendste influencers worden betaald door merken om producten te promoten omdat zij een goede verstandhouding hebben met hun volgers is dit een leuke en makkelijke manier om een product te verkopen. De kans bestaat, met bekende influencers, dat net de content van jouw bedrijf verdwijnt in de oceaan aan content. Gelukkig bieden micro influencers hier een oplossing voor.

Micro Influencers

Micro influencers zijn influencers met een kleiner aantal volgers. Hoeveel volgers een micro influencer moet hebben, zijn niet vast bepaald. Het ideale aantal volgers ligt tussen 500-20.000, een zeer wijd spectrum dus. Micro influencers hebben een hechte band met hun publiek, ze hebben hoog engagement en gaan ook vaak in interactie met hun volgers.  Bij influencer marketing 2.0 is het belangrijk om gepassioneerd (en gefocust) te zijn over een talent, product, manier van leven, … Hier halen micro influencers hun relevantie, omdat zij heel niche gaan inspelen op de noden van hun volgers. Stel je voor dat een boekblogger ineens make-up gaat promoten, dat zou niet sporen bij de volgers van die blogger.

Deze soort influencers zijn lang onder de radar gebleven van bedrijven omdat de toegevoegde waarde niet werd gezien. Maar vandaag is de concurrentie voor veel bedrijven hoog wat het moeilijk maakt om nog organisch gevonden te worden. Dit soort micro influencer campagnes gecombineerd met betaalde advertenties kan ervoor zorgen dat het organisch bereik van jouw bedrijf terug omhoog gaat. Ook vinden micro influencers het niet vanzelfsprekend om betaald te worden voor hun diensten. Het geven van exclusieve producten en toegang tot exclusieve content is (meestal) voldoende.

Waarom zou ik hier mijn tijd insteken?

Micro influencers hebben iets waar veel merken naar snakken: het vertrouwen van hun volgers. Deze influencers zullen nooit een product promoten waar zij zelf niet in geloven. Wanneer een micro influencer geïnteresseerd is in het promoten van jouw bedrijf hebben zij hoog potentieel om een ‘brand advocat’ te worden. Een persoon die een grote fan is van jouw bedrijf en producten is een onbetaalbare acquisitie. Micro influencers hebben de kracht om je product naar een hoger level te brengen en een echte fan van je merk te worden.

Via micro influencers kan je makkelijk en voor weinig budget je bericht bij de juiste mensen krijgen. Het is vandaag van het grootste belang om je boodschap bij de juiste mensen te krijgen zonder te breed te gaan. Daarom zijn kleine niche groepen, die beheerd worden door micro influencers, het perfecte kanaal.  

 

Door Laura Embrechts, Online Marketeer