Jouw bedrijf online meer in de kijker zetten?

Je bent de eigenaar van een bedrijf en je hebt (hopelijk) meer dan werk genoeg. Mede daardoor ben je niet bezig met de online aanwezigheid van jouw bedrijf. De website van je bedrijf is al enkele jaren oud maar toch levert deze nog regelmatig nieuwe leads op.

Je bent m.a.w. dus een tevreden zaakvoerder. Maar is dit echt zo? Wat als je de online aanwezigheid van je bedrijf zou vergroten? Ontdek in deze blogpost 3 belangrijke stappen om het online bereik van je bedrijf te doen groeien.

[1] Welke kanalen zijn belangrijk?

Weet jij als bedrijf waar jouw (potentiële) klanten zich bevinden? Komen de meeste mensen bij je terecht via Google of gaan deze eerder op zoek via Facebook of LinkedIn vooraleer ze doorklikken naar jouw website? Het is belangrijk dat je weet welke kanalen voor jou als bedrijf belangrijk zijn.

Door te kiezen voor de juiste kanalen en de juiste communicatie, zal de kans op het binnenhalen van nieuwe klanten vergroten.

Hoe weet je via welke kanalen je gevonden wordt?

Maak gebruik van Google Analytics. Via deze tool kan je duidelijk zien waar jouw doelgroep zich bevindt. Ga naar ‘Acquisitie’ > ‘Alle verkeer’ > ‘Kanalen’ en je krijgt het volgende overzicht te zien:

In dit overzicht kan je bijvoorbeeld duidelijk zien dat het organisch verkeer (verkeer dat via Google komt) voor deze klant goed is voor bijna 47% van het verkeer. Het tweede belangrijkste kanaal is in dit geval het betalend verkeer (28,57%). Alle mensen die via Google AdWords op jouw website terechtkomen, vallen onder deze categorie.

Vervolgens volgt het direct verkeer (16,48%), dit zijn mensen die jouw url kennen en dus rechtstreeks naar je website surfen.

De kanalen die een minder belangrijke rol spelen zijn:

  • Referral verkeer (4,02%) - andere websites die linken naar je website

  • Other (3,91%) - verkeer dat niet direct onder een andere categorie valt

  • Social (0,31%) - verkeer afkomstig van de social media kanalen

  • Display (0,03%) - verkeer dat doorklikt op display advertenties van AdWords

Wat kan je hieruit concluderen?

In dit geval ligt er voor deze klant nog veel winst te boeken op het verkeer afkomstig van de social media kanalen. Het aantal bezoekers dat via Facebook, LinkedIn, … doorklikt naar deze website is zo gering, dat het eigenlijk te verwaarlozen is.

Met een sterke social media strategie kunnen er in dit geval nog veel bezoekers bijkomen. Bezoekers die op termijn omgezet moeten worden naar leads en tenslotte klanten.

[2] Moet je als bedrijf betalende campagnes opzetten?

Wil je op korte tijd hoog scoren in Google? Dan is het gebruik van AdWords campagnes een echte aanrader. Je moet natuurlijk wel opletten dat je als bedrijf geen enorme budgetten spendeert en hier weinig tot geen nieuwe klanten uithaalt. Meet het rendement van jouw AdWords campagnes. Je kan perfect zien welke klanten voor jou hebben gekozen na een klik op een advertentie.

Heb je interesse in deze AdWords campagnes? Neem dan zeker contact met ons op zodat we jou kunnen laten zien welke mooie resultaten je kunt behalen met goed opgezette AdWords campagnes.

Ook al gedacht aan Bing?

Google is zonder twijfel de meest gebruikte zoekmachine. Toch wordt er (meer dan je denkt) ook veel beroep gedaan op Bing om zaken op te zoeken op het internet. Als je weet dat Google de populairste zoekmachine is, dan weet je ook dat de populaire zoektermen waarop je wilt adverteren vaak veel geld kosten omdat net de concurrentie zo groot is.

Bij Bing is dit anders. Minder mensen gebruiken Bing als zoekmachine en dus zetten adverteerders ook minder middelen in om te adverteren op dit kanaal. Gevolg: de kostprijs ligt hier een pak lager waardoor er dus nog veel winst te boeken valt.

Op een gratis manier hoog scoren in Google

Nu, op lange termijn wil je natuurlijk zoveel mogelijk klanten op een ‘gratis’ manier binnenhalen. De beste manier om dit te doen is door te starten met bloggen. Je moet als bedrijf jouw kennis en expertise online durven verspreiden.

Wanneer je alle kennis in-house houdt, zal je als bedrijf online héél moeilijk kunnen groeien.

Naast het bloggen, is het natuurlijk ook belangrijk dat de andere vaste teksten op jouw website geoptimaliseerd zijn voor Google. Het is daarom belangrijk dat je weet welke zoektermen mensen ingeven in Google. Daarnaast wil je jouw bereik ook uitbreiden en dus moet je duidelijk definiëren op welke zoektermen je ook gevonden wilt worden.

Al deze informatie kan je verkrijgen via Google Search Console.

De merknaam heb ik niet zichtbaar gemaakt.

De meest populaire zoektermen

Belangrijk om weten: dit bedrijf verkoopt skireizen (maar dat had je waarschijnlijk al door :)). Je ziet hier duidelijk dat het woord ‘skireis’ en al zijn varianten veel ingevoerd worden in Google. De positie van het zoekresultaat in Google is ook allesbehalve slecht. We kunnen dus concluderen dat de teksten op de website wel goed genoeg zijn om hoog te scoren op het zoekwoord ‘skireis’.

De zoektermen waarop je klanten verliest

Het woord ‘shortski’ daarentegen doet het in dit geval minder goed. Dit zoekresultaat wordt onderaan pagina 1 of bovenaan pagina 2 van Google getoond. Het klikpercentage op dit zoekresultaat ligt dus wel iets lager als je dit vergelijkt met de andere zoekwoorden.

Als er op lange termijn met het zoekwoord ‘shortski’ nieuwe klanten moeten binnenkomen, dan moeten de teksten van de website aangepast worden. Door kleine aanpassingen door te voeren kan de website enkele plaatsen winnen in Google waardoor het klikpercentage dus ook zal verbeteren.

Op korte termijn daarentegen kan er gebruik gemaakt worden van AdWords campagnes. Door gerichte campagnes op te zetten die enkel focussen op ‘shortski’ kan er dus hoog gescoord worden in Google, wat de kans op conversies enkel maar vergroot.

[3] Meten = weten

Wanneer je kiest om te starten met online marketing, ga dan niet zomaar met de eerste de beste partij in zee. Alle acties, kliks, conversies, … zijn online meetbaar. Zorg er dus voor dat jouw marketingpartner je zwart op wit cijfers kan tonen van het rendement van de verschillende campagnes.

Welke statistieken zijn belangrijk?

Als bedrijf voorzie jij het nodige marketingbudget en natuurlijk moet jouw marketingpartner dit zo goed mogelijk spenderen. Vraag daarom altijd achter de volgende statistieken: cost per click, cost per acquisitie of aankoop en de return per lead.

Dankzij deze 3 cijfers krijg je al een goed beeld van het rendement van de verschillende campagnes.

In de bovenstaande tabel zie je de cijfers van een andere klant van Sanmax Projects. Dankzij deze statistieken kan je duidelijk zien dat de AdWords campagnes een echte meerwaarde vormen. Het budget van 343,92 euro heeft in totaal 1498 bezoekers opgeleverd. Dit komt dus overeen met een kost per klik van 0,23 euro.

Deze 1498 bezoekers waren in totaal goed voor 24 conversies. Per conversie werd er dus een bedrag van 14,33 euro betaald. Dit lijkt misschien veel maar als je ziet dat deze 24 conversies goed waren voor een omzet van 90.194 euro, dan valt dit natuurlijk héél goed mee!

Elke ‘lead’ was in dit geval goed voor een opbrengst van 60,18 euro. Al moet je natuurlijk wel voorzichtig zijn met de term ‘lead’.

Een bezoeker is in principe geen lead. We spreken pas over leads wanneer je een e-mailadres, telefoonnummer, … hebt verkregen zodat je deze bezoekers of leads in de toekomst opnieuw kunt contacteren.

Conclusie

Blijf niet bij de pakken zitten en zet jouw bedrijf online in de kijker. Laat je begeleiden door een professional zodat je marketingbudget goed gespendeerd wordt. Kies voor een marketingpartner waar je je goed bij voelt. Niet enkel jij moet weten wie jouw klanten zijn, ook je marketingpartner moet jouw product of dienst en jouw doelgroep door en door kennen!