Online shoppen maar niets kopen: wat doe je eraan?

In het dagelijkse leven zouden we het niet snel doen: een winkel binnenstappen, een winkelwagen vol laden met producten om dan uiteindelijk de winkelwagen te laten staan en de winkel buiten te stappen. Online doen we dat nochtans wel! Je legt alle producten die je mooi vindt in je online winkelwagentje maar uiteindelijk koop je de artikelen toch niet en sluit je de website. Driekwart van de online gevulde wagentjes wordt dan ook zonder te betalen weer aan de kant gezet. Toch is de bezoeker slechts enkele klikken van de aankoop verwijderd. Hoe kan jij de drempel tot aankopen voor je bezoekers verlagen?

Alles start bij een laagdrempelige webshop!

(Online) shoppers willen graag artikelen vergelijken maar soms hebben ze toch niet het budget om hun dromen te vervullen. Als je in de winkelstraat gaat shoppen, ga je van de ene winkel naar de andere winkel en kijk je wat ze in de aanbieding hebben. Uiteindelijk kies je iets uit of niet.

Waarom verlaat de klant de website dan voor de online aankoop? Dit wordt vaak veroorzaakt door bepaalde drempels in de webshop zelf. Dat is goed nieuws, want dit wil zeggen dat jij hier zelf iets aan kan doen.

Zeg ja tegen korting en nee tegen onverwachte kosten

De grootste frustraties bij online shoppen zijn onverwachte kosten zoals verzendkosten, betaald retourneren, BTW, administratiekosten,... Zorg er daarom voor dat de klanten niet voor verrassingen komen te staan. Wees dus vanaf het begin duidelijk over de (extra) kosten.

Een positieve verrassing is wel een goed idee. Je kan bijvoorbeeld kleine kortingen aanbieden voor de eerste aankoop, na inschrijving op de nieuwsbrief,... Op die manier kan je de koper vaak toch overtuigen.

Leuke en overzichtelijke webshop

Een slechte, saaie of ingewikkelde webshop? Dat kan een domper op de feestvreugde zijn. Je webshop moet duidelijk en overzichtelijk zijn. Een vindbare knop naar de FAQ (veelgestelde vragen) mag dus zeker niet ontbreken! Ook moet duidelijk zijn wat er nog op voorraad is, zodat de koper niet misgrijpt. Het code woord? Goede communicatie! Zorg dat je het gebruiksgemak van de online bezoeker vergroot!

Bestellen zonder account

Het vraagt dikwijls een grote inspanning van de bezoekers om weeral maar eens aan account te moeten aanmaken. Waarom? Het is tijdrovend en men moet weeral nieuwe logingegevens onthouden. Tegenwoordig kan je je webshop zo ontwikkelen dat de bezoeker eenvoudig kan bestellen zonder account. Het enige wat de bezoeker dan nog hoeft in te vullen, is de postcode en het huisnummer. Zonder alle overbodige gegevens. Zo wordt shoppen een stuk leuker!

Het moeten aanmaken van een uitgebreid account wordt meestal geassocieerd met nieuwsbrieven of spam. De grootste deel van de bezoekers geeft daarom liever geen persoonlijke gegevens op omwille van privacy. Door een account niet verplicht te maken, is de kans groter dat de klant in de webshop blijft en overgaat tot aankoop.

Uiteraard kan het account als optie blijven bestaan voor klanten die dit wel makkelijk vinden.

Vertrouwen creëren

Een andere reden waarom kopers afhaken is twijfel aan de betrouwbaarheid van de webshop. Vooral de kleinere webshops hebben hiermee te kampen. Zij kunnen het vertrouwen vergroten door het plaatsen van reviews of gebruik te maken van https.

Zet je USP’s in de kijker

Maak je Unique selling points zichtbaar voor je bezoekers, zo weten ze wat er verwacht kan worden en moeten ze niet verder zoeken. Dit kan gaan van gratis verzending tot gegarandeerd de beste kwaliteit.

Van schijnwinkelen naar echt winkelen

Een andere methode die ingezet kan worden om eeuwige twijfelaars te overtuigen is remarketing. Via remarketing worden potentiële kopers door middel van advertenties en banners herinnerd aan hun eerder bezoek aan de webshop. Met remarketing advertenties kan het aantal conversies stijgen tot 30%. Wil je weten hoe dit kan of hoe “schijnwinkelen” kan worden voorkomen? Sanmax Projects helpt je graag!