Wat verandert er allemaal binnen Google AdWords?

Ja, Google heeft de laatste maanden niet stil gezeten. Tijdens hun jaarlijks marketing-event hebben ze weer verschillende nieuwigheden losgelaten op de wereld. 

In deze blogpost vind je in een notendop de belangrijkste nieuwe features terug van één van de belangrijkste platformen voor ons als online marketeer nl. Google AdWords. 

1 Google AdWords wordt Google Ads

Je hebt het misschien zelf al gemerkt maar vanaf nu mag je dus niet meer spreken over Google AdWords maar wel over Google Ads. Eigenlijk werd gewoon het oude platform (ontwikkeld in 2000) in een nieuw jasje gestoken.

Google Ads wordt dus de eerste toegangspoort voor bedrijven om advertenties te kopen die jou moeten helpen om potentiële klanten via verschillende kanalen te bereiken. 

2 Responsive Search advertenties 

Google wil het online marketeers zo makkelijk mogelijk maken. Iets wat de meeste onder ons helemaal niet erg vinden ;). Zo kan je vanaf nu binnen Google Ads een nieuw advertentietype terugvinden nl. Responsive Search Ad

Via dit type advertentie kan je maar liefst 15 verschillende headlines en 4 verschillende beschrijvingen instellen. Google zal vervolgens op basis van de ingegeven zoekterm zelf beslissen welke combinatie getoond wordt.

Google beslist zelf welke advertentie het meeste kans maakt op een klik. Gedaan dus met het ingeven van ontelbaar veel combinaties. 

3 Meer karakters en meer headlines

Hoe meer de advertenties van Google opvallen hoe beter natuurlijk en dus heeft Google niet enkel het aantal in te geven karakters aangepast van 80 naar 90. Ook kan je vanaf nu 3 titels in plaats van 2 titels tonen. 

4 Lokale campagnes

Met het campagnetype ‘local campaigns’ kan je proberen het aantal winkelbezoeken te verhogen. 

Het gaat dus echt om mensen die zich in de buurt van jouw winkel bevinden. Wanneer zij via Google op zoek gaan naar de openingsuren van winkels bij jou in de buurt, dan is dit natuurlijk het ideale moment om helemaal bovenaan in Google of op Youtube, Google Maps, … te verschijnen.

Ook hier worden de advertenties weer automatisch gegenereerd. Enkel moet jij Google laten weten hoeveel budget er aan dit type van campagne gespendeerd mag worden.

Qua reporting is dit type campagne ook wel speciaal. Zo zal Google op basis van de gedeelde locatiegeschiedenis bepalen welke mensen nu effectief via een advertentie hebben beslist om de winkel binnen te stappen. Moeilijk om nu al te zeggen of deze reporting waterdicht is. Wel een coole feature!

5 Youtube lead advertenties

Net als op Facebook, ga je binnenkort ook op Youtube verschillende soorten lead advertenties zien verschijnen. Je gaat dus meteen de contactinformatie van je leads kunnen opvragen. Weg met die tussenstap naar de website, maar ga meteen over tot actie.

Conclusie

Google heeft zoals je leest niet stilgezeten. Wanneer deze features binnenkort beschikbaar zijn, kan er naar hartenlust geëxperimenteerd worden. 

Wil je dus graag eens met ons rond de tafel zitten om na te gaan wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf? Twijfel niet en contacteer ons.