FOMO: fear of missing out of eerder fear of making the wrong choice?

Maken we werkelijk de keuze op vrijdagavond tussen iets gaan drinken op café, gezellig in de zetel te hangen met Netflix of op stap gaan in een club? Maken we ons zorgen over het missen van iets of eerder zorgen dat we de juiste beslissing hebben genomen? Er is altijd een stukje ‘wat als’ dat we niet weten tot we een keuze hebben gemaakt, uiteraard kunnen we dan nooit weten wat de andere keuze zou hebben opgeleverd. Onze irrationele ‘fear of missing out’ is dus eigenlijk keuzestress. Dus hoe kunnen we ervoor zorgen dat we klanten zo min mogelijk FOMO bezorgen? 

Keuzestress volgens Berry Schwartz

Volgens Barry Schwartz hebben we als consumenten een overvloed aan keuzes wat leidt tot keuzestress. We gaan ons te veel zorgen maken over de verschillende opties die we hebben waardoor we gefrustreerde consumenten worden. Meneer Schwartz heeft hiervoor een mooie opsomming gemaakt:

  1. Hoeveelste meer opties je hebt, hoeveelste moeilijker het is om een goede beslissing te maken
  2. Hoeveelste meer keuzes je hebt, hoeveelste minder gelukkig je zal zijn
  3. Iets dat net goed genoeg is, is het beste, zo kan je niet worden teleurgesteld

Mensen meer keuze geven is ze ook meer verwachtingen geven en als we verwachtingen hebben en deze worden niet ingevuld dan zijn we teleurgesteld. Dit kan een negatief effect hebben op het aangeboden product of dienst.

Keuzestress, hoe fix ik dat?

Het maakt niet uit wat voor product je verkoopt, je gaat er altijd voor zorgen dat consumenten voldoende keuze hebben. De magie is om ervoor te zorgen dat de juiste klanten bij het juiste product terecht komen en ze zo niet geconfronteerd worden met keuzestress. Bij het juiste product terecht komen kan al door de juiste filters te voorzien op belangrijke webpagina’s. Door de juiste filters aan te reiken wordt de keuze al verminderd naar zeer specifieke producten en ga je de consument het makkelijk maken. Dat is uiteindelijk wat een consument wil, zo makkelijk en snel mogelijk een product vinden en bij zich hebben. Letterlijk de kat bij de melk zetten dus.

Je website is je moederschip, hier moeten consumenten op een efficiënte manier geholpen worden, maar het kan ook via andere wegen zoals Google Ads of sociale media. Zorg voor duidelijke paden die consumenten kunnen volgen en maak gebruik van remarketing tools in Google Ads, Facebook en Instagram. Deze tools kunnen wonderen doen om klanten op het juiste pad te krijgen. Wanneer consumenten producten gaan vergelijken is het aan jou om ervoor te zorgen dat je product top of mind wordt en de keuzestress zo laag mogelijk blijft. Stel klanten gerust dat ze de juiste keuze maken, niet door hen achterna te zitten met advertenties maar wel door hen te overtuigen van de juiste keuze.

Wanneer je aan remarketing doet zorg ervoor dat deze ‘ads’ nuttige informatie bevatten, niet weer een foto van het product met de prijs erbij, nee. Geef je klanten dat unieke voordeel dat ze bij jou krijgen.

Dit kan een extra dienst zijn, dit kan prijs zijn maar dit kan ook een uniek productvoordeel zijn dat een concurrent niet biedt. Om dit helemaal juist te hebben, moet je al wat kennis vergaard hebben van je consument. Maar is het dat niet waard? Dat is de vraag die je jezelf moet stellen. Is mijn product het niet waard om mijn klant volledig te doorgronden en ervoor te zorgen dat ik bij de juiste consument op het juiste moment terecht kom?

 

Door Laura Embrechts, Online Marketeer