De website musthaves - Technische SEO editie

Technische SEO, een noodzakelijkheid voor elke website. Elk bedrijf wil zo makkelijk mogelijk gevonden worden door Google en andere zoekrobots. Hierdoor is het belangrijk dat je website een goede indexering krijgt van Google. Dit kan makkelijk door ervoor te zorgen dat volgende drie aspecten zeker in orde zijn voor jouw website.

Toch niets vergeten

Google Analytics en Google Tag Manager zijn tools die op elke website als standaard geïmplementeerd worden in de code. Een tool waar vaak niet aan gedacht wordt is Google Search Console, deze tool staat je toe om je sitemap rechtstreeks door te geven aan Google. GSC gaat na analyse van je website aangeven hoe je pagina’s ranken en waar ze worden weergegeven in een Google Search.

Staan je website of producten te laag? Dan kan je best je pagina’s gaan optimaliseren om beter te scoren op Google, op deze manier ga je makkelijker organische clicks krijgen.

Omleiding… volg 301

Een site redirect is een wegwijzer op je website die zegt dat het domein of een afzonderlijke pagina van je website nu ergens anders staat. (Lincelot.com) Wanneer deze redirect een ‘301-redirect’ is dan wordt dit beschouwd als een permanente omleiding. Als je deze goed implementeert hoef je je oude domein niet te houden, de ‘301-redirect’ zorgt ervoor dat bezoekers automatisch op de juiste pagina terecht komen.

De ‘301-redirect’ brengt je van webpagina A naar webpagina B, deze redirect gaat er ook onmiddellijk voor zorgen dat webpagina B goed scoort in Google. De data van de ene webpagina wordt overgedragen naar de andere webpagina waardoor je niet van nul hoeft te beginnen. Voor optimalisatie redenen kan je er best voor zorgen dat je maar één redirect hebt. De belangrijkste reden is snelheid, elke redirect neemt milliseconden in beslag maar veel milliseconden zorgen ervoor dat het voor sommige bezoekers te lang duurt voor de pagina geladen is (vooral bij mobile).

Geduld is een mooie deugd

Block rendering is belangrijk bij het optimaliseren van je website, dit vooral voor mobile gebruikers. Wanneer een mobile gebruiker een trage verbinding heeft en te lang moet wachten tot de website geladen is, gaan zij de interesse verliezen en de website verlaten. Dit zorgt ervoor dat de bounce rate van de website verhoogt, wat zeker negatief is.

De oplossing? Een gecomprimeerde CSS-file in plaats van tien aparte. Op deze manier gaat de pagina sneller laden omdat er niet zoveel informatie in een keer moet worden opgehaald. Probeer ook voorrang te geven aan het laden van content boven de fold. Hoe sneller je website is, in welke omstandigheid dan ook, hoe meer kans je hebt dat bezoekers voor een langere tijd blijven.

 

Door Laura Embrechts, Online Marketeer