'Klik op mij' ik ben een Call To Action

Waren call to actions maar zo makkelijk als de titel. Kon elke marketeer, zaakvoerder of salespersoon maar gewoon zeggen ‘klik hier’ en bam, er wordt iets verkocht of informatie wordt gedeeld. Jammer genoeg is de harde realiteit dat jouw product of dienst er moet uitspringen. Je moet de juiste tekst hebben, de juiste knop, de juiste afbeelding of filmpje, er zijn zoveel variabelen die je moet juist hebben om mensen te doen klikken. Daarom lijst ik vandaag voor jou de belangrijkste dingen op waar je rekening mee moet houden wanneer je een call to action plaatst op je website of social media pagina. 

Wat is een call to action?

CTA of call to action is het overhalen van een potentiële klant (of een person die reeds klant is) tot het ondernemen van een specifieke handeling. Je wilt dus dat deze persoon een product koopt, een document download, een formulier invult of nog meer. Je moet, door behulp van call to actions, ervoor zorgen dat het voor de consument zo gemakkelijk en duidelijk mogelijk is wat jij wilt dat ze doen op je website of social media pagina.

Niet alleen is de knop bij een call to action belangrijk, deze moet duidelijk zijn en gemakkelijk vindbaar. Het is ook noodzakelijk dat de tekst die bij je call to action hoort je klant aanspreekt en aanzet tot het ondernemen van een handeling.

Wat mag zeker niet ontbreken?

Zorg ervoor dat de essentiële informatie zich dicht bij de knop bevindt. Wanneer een consument zeker is van een aankoop wil deze zo snel mogelijk het product in zijn of haar winkelmandje plaatsen en bestellen. Zorg er dus voor dat de knop zich dicht bij de extra informatie over het product bevindt. 

Wat er wordt verstaan onder belangrijke informatie, een opsomming:

-       Direct leverbaar

-       Gratis verzending

-       Vrijblijvende offerte/informatie

-       Gratis te downloaden

-       Nu met 25% korting

-       …

Hoe maak ik een goede call to action?

Eerst en vooral: blijf altijd positief in de tekst die je meegeeft in je call to action. Een call to action op je website kan iets uitgebreider zijn dan een call to action op sociale media. Op je website zorg je er best voor dat knoppen zoals ‘koop nu’ en ‘vraag een offerte aan’ op een prominente plek op je pagina staan. Scroll zelf eens door je website, als jij een klant was waar zou jij het liefst een knop hebben? Op welk punt op je pagina zou jij een product naar het winkelmandje willen brengen of zou je een offerte willen aanvragen? Verstop zeker je knoppen niet, deze moeten gemakkelijk vindbaar zijn.

De tekst op de knop moet beschrijvend zijn, wanneer een consument op de knop klikt moeten zij weten welke actie ze aan het ondernemen zijn. Volgende voorbeelden zijn goede manieren om mensen aan te sporen actie te ondernemen:

-       Schrijf je gratis in

-       Schrijf je in voor de nieuwsbrief

-       Meer info

-       Vraag je brochure aan

-       Vraag een offerte aan

-       Laat ons een nieuw verhaal beginnen

-       Start nu

Houd het kort en krachtig, geef je knop een kleurtje die bij de huisstijl van je website past. Weet je niet goed op welke plaats een knop het beste werkt op een pagina? Probeer dan enkele knoppen te plaatsen op de plek die jij het beste acht. Laat bijvoorbeeld twee knoppen online staan voor enkele weken. Controleer na een bepaalde periode op welke knop het meest geklikt werd, deze knop kan je dan best bewaren en de andere kan je best verwijderen. Het is natuurlijk ook mogelijk dat je meerdere knoppen op één pagina moet voorzien als de pagina veel content bevat.

Enkele voorbeelden

Om af te ronden, enkele goede voorbeelden van een call to action. Bol.com en Coolblue hebben het plaatsen van duidelijke call to actions goed onder de knie. Met de juiste woorden stimuleren zij hun klanten om een product te kopen. 

 

Wij, bij Sanmax Projects, pakken het iets subtieler aan. Wij zijn geen online winkel, maar willen wel mensen aanzetten tot het overwegen om ons in dienst te nemen voor online marketing of webdevelopment. Op de pagina van online marketing zorgen we ervoor dat wanneer een potentiële klant alle informatie heeft vergaard, hij of zij de kans krijgt om contact met ons op te nemen.

Zeker onthouden

Maak een duidelijke call to action waardoor je klanten weten welke actie ze gaan ondernemen wanneer ze op de call to action klikken. Zorg voor een positieve tekst, met een relevante en sprekende afbeelding en een knop die klikbaar is, opvalt en bij jouw huisstijl past.

 

Door Laura Embrechts, Online Marketeer