8 tips om van je leads nieuwe klanten te maken


Hoe kan ik leads bereiken en zorg ik ervoor dat ze nieuwe klanten worden? Dat is een vraag die veel ondernemingen zich stellen. Met onderstaande 8 tips, die wij voor jullie hebben opgelijst, leggen we de weg open naar het bereiken en binnenhalen van potentiële klanten. 

persona's Maak gebruik van ‘personas’

Het verkopen en aanbieden van een product of dienst of het schrijven van een blogpost, het zijn zaken die gericht moeten zijn op de juiste doelgroep. Vandaag de dag moet het bepalen van je doelpubliek zo nauwkeurig mogelijk gebeuren. Wanneer je doelpubliek te algemeen is, is de kans groot dat je product, dienst of blogpost niet iedereen, maar niemand aanspreekt.

Elke dag worden we overspoeld met advertenties, e-mails, social media posts, … Er is dus een overaanbod van reclame. Om eruit te springen moet je het anders gaan aanpakken en kan je gaan werken met persona’s.

Door persona’s op te stellen, weet je precies wie je lezers, leads en klanten zijn. Je weet waar hun interesses liggen, met welk probleem jij hun verder kunt helpen en je kan hen content op maat aanbieden. Gevolg: met content op maat bereik je de potentiële klanten waar jij naar opzoek ben en met informatie die hen interesseert zullen ze sneller de stap nemen om klant te worden bij jouw onderneming.

 Schrijf blogs

Bloggen is de ideale manier om te laten zien wat je als bedrijf in huis hebt. Je kan er mensen mee informeren (educeren) en een eerste awareness voor je bedrijf creëren. Zorg er wel voor dat hij goed in elkaar zit. Hoe meer elementen kloppen, hoe meer hij gelezen wordt en hoe beter de respons. In een bedrijfsblog kan je dieper ingaan op materie, waarmee je een reactie uitlokt bij je volgers en je een dialoog kan aangaan. Je genereert dus engagement.

Daarnaast is het hebben van een blog van belang om je brand awareness te vergroten. Als lezers je blog interessant vinden zijn ze sneller geneigd deze te delen. Dit zorgt voor een groter bereik. Potentiële klanten vinden zo de weg naar je website. Een stapje dichter bij het koopproces dus! Door de juiste tips en technieken toe te passen op de website, wordt de kans nog groter dat ze overgaan tot aankoop van je product of dienst.

Bloggen is ook een ‘gratis’ reclamemiddel. Je moet er wel werktijd insteken, maar voor de rest kost het je niets!

Advertenties Start met Google Adwords en link naar de juiste landingspagina’s

Met Google Adwords krijg je relevante advertenties al je bepaalde zoekwoorden gebruikt. Op deze manier bereik je mensen op een effectieve manier, omdat je weet dat ze reeds geïnteresseerd zijn in een product of dienst wat jij hen kan aanbieden.

Google AdWords levert, in tegenstelling to SEO, ook direct resultaat op. Na het opzetten van je Google AdWords campagne zijn de advertenties binnen een kwartier zichtbaar voor de gebruikers. Daarnaast bepaal je ook zelf waar de bezoekers landen door specifieke landingspagina aan je advertentie te koppelen. In plaats van dat ze op je homepage landen en dus zelf nog moeten zoeken op je website, stuur je ze direct naar de gewenste pagina. Dat scheelt een klik en de kans op conversie is een stuk groter.

Newsletter Doe aan mailmarketing

Geef bezoekers van je website iets in ruil voor het achterlaten van hun e-mailadres (bv. ontvang een kortingscode van 10%, ontvang tien tips, …). Zo verzamel je leads, waar je later gerichte e-mailmarketing naar kan doen. Door via mail interessante informatie of aanbiedingen te schenken, vergroot je de kans op een nieuw websitebezoek en op een aankoop.

Social Media Onderhoud je social media

Door regelmatig relevante content te posten en te delen op social media als Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn, leidt je bezoekers of leads naar je website. Daarnaast zijn deze platformen helemaal gratis! Wil je er nog meer uithalen? Dan kan je hier eventueel starten met betalende advertenties. Dit is relatief goedkoop en je bereikt er een heleboel potentiële klanten mee die voor jou interessant zouden kunnen zijn.

Telefoon Bel met potentiële klanten

Spreken is zilver, luisteren is goud. Stel genoeg vragen, want hoe beter je de klantennoden kent, hoe beter je er kan op inspelen. Ook als het gesprek geen verkoop oplevert, sprokkel je waardevolle input om je product of je communicatie naar andere lead te verbeteren.

Promoties Las promoties en tijdelijke aanbiedingen in

Periodes met stevige kortingen, een vroegboekkorting voor een workshop of een gratis upgrade van je product voor de eerste 100 klanten, kunnen je heel wat nieuwe klanten gaan opleveren. Natuurlijk moet je er daarna voor gaan zorgen dat het niet bij een eenmalige aankoop, zorg er dus voor dat de eerste aankoop op een positieve ervaring uitdraait en hou hun op de hoogte van nieuwe informatie of aanbiedingen via mailmarketing.

SharpspringGebruik Sharpspring

SharpSpring volgt klanten al voordat u van ze heeft gehoord. Ze verbinden de puntjes en geven je aan waar je prospects zijn geweest. Je kan dan krachtige automatiseringsregels opstellen om hun dynamische inhoud of gerichte e-mails op basis van hun interesses te sturen.