5 redenen waarom je niets verkoopt via je webshop

Je bent de trotse eigenaar van een webshop, proficiat! De verkoopcijfers van jouw webshop tonen echter geen positieve evolutie. Integendeel, de cijfers blijven stagneren of tonen zelfs een lichte daling.

Blijf niet bij de pakken zitten en probeer de oorzaak van dit probleem te vinden. Misschien dat de oorzaak voor de slechte cijfers wel te vinden is in onderstaande blogpost.

[1] Navigatie is te ingewikkeld

Bezoekers komen op jouw webshop, ze ontdekken alle mogelijkheden maar ze zijn al snel de weg kwijt door de ingewikkelde navigatie. Probeer het bezoekers zo simpel mogelijk te maken.

Vermijd vage termen in de navigatie want deze zorgen alleen maar voor verwarring voor de bezoeker. Maak het simpel en zo specifiek mogelijk zodat bezoekers weten wat ze kunnen verwachten wanneer ze op een menu-item klikken.

Om een vergelijking te maken tussen een goede en ‘slechte’ navigatie vergelijken we de navigatie van twee bekende automerken nl. Audi en Mercedes.

Ingewikkelde navigatie

Navigatie Mercedes

De website van Mercedes kiest voor algemene menu-items in het hoofdmenu. Wat meteen opvalt zijn de menu-items ‘Modellen’ en ‘Kopen’. Het is niet meteen duidelijk wat het verschil is tussen deze twee menu-items.

Verder ga je als bezoeker altijd eerst moeten klikken op ‘Modellen’ vooraleer je jouw favoriete model kunt selecteren. Dit kan gegarandeerd beter. 

Goed gestructureerden navigatie

Navigatie Audi

Een beter voorbeeld is de website van Audi. Zij tonen bovenaan meteen de verschillende modellen. Via één klik kom je dus terecht op de webpagina met het model van jouw voorkeur.

Daarnaast kan je via het hamburgermenu aan de linkerkant het uitgebreide menu raadplegen. Aangezien zowel Audi als Mercedes zoveel te bieden hebben, zijn ze bijna wel verplicht om met zo een megamenu te werken.

Maar wat Audi beter begrepen heeft dan Mercedes is dat de bezoeker zo snel mogelijk de gewenste informatie wilt zien. Vandaar dat Audi bewust de verschillende modellen bovenaan op de website toont.

Wees er maar zeker van dat dit een invloed heeft op het aantal configuraties die online worden ingediend.

Tip: Maak het menu van jouw webshop zo eenvoudig mogelijk zodat de bezoeker via de menu-items in het hoofdmenu meteen kan verder klikken naar het product van zijn of haar voorkeur. 

Hoe sneller de bezoeker terecht komt in de salesfunnel hoe meer verkoop dit zal opleveren.

[2] Teveel pop-ups op jouw website

Pop-ups…. Vroeger was het not done. De laatste jaren wordt er steeds meer en meer gebruik gemaakt van pop-ups. Toch moet je ook hier mee opletten. Er bestaan qua formaat veel verschillende pop-ups en dus hebben deze ook allemaal een andere invloed op de bezoeker. 

De user experience van een bezoeker is enorm belangrijk voor Google. Wanneer één van de pop-ups belangrijke content van een website blokkeert, dan zal Google dit bestraffen. 

Volgende pop-ups kunnen ervoor zorgen dat je gestraft wordt door Google:

  • Pop-ups die de belangrijkste content op de pagina bedekken;

  • Commerciële pop-ups die je eerst moet wegklikken voordat je de inhoud van een website kan bekijken;

  • Pop-ups die worden geïntegreerd in de lay-out, zodat deze eerst verschijnen en je naar onder moet scrollen vooraleer je de rest van de inhoud ziet.

 Verboden pop-ups

 

Gelukkig zijn niet alle pop-ups slecht voor de score van jouw website in Google. Volgende pop-ups vormen op dit moment geen enkel probleem:

  • Grote pop-ups die inspelen op de cookiewetgeving of vragen naar de controle van leeftijd vormen geen probleem;

  • Kleinere pop-ups die de bezoeker makkelijk kan wegklikken, worden doorgaans wel aanvaard door Google. Een goed voorbeeld hiervan is de pop-up die na enkele seconden in één van de hoeken van de website omhoog schuift.

 Toegelaten pop-ups

 

[3] Extra kosten aanrekenen

Extra kosten aanrekenen. Dit zorgt met zekerheid voor een daling van de verkoopcijfers. Start dus niet met het aanrekenen van extra administratieve kosten tenzij hier iets tegenover staat voor de bezoeker.

Wanneer je enkel en alleen aan particulieren verkoopt, toon dan steeds prijzen incl. btw op de website. Niets is zo vervelend als je winkelwagen vullen en daar pas ontdekken dat bovenop het winkelbedrag nog een kost van 21% moet worden bijgeteld. Wees gewoon eerlijk en toon de volledige kostprijs op de website vanaf stap 1!

 

[4] Moeilijk vindbaar via Google

Als je producten of diensten verkoopt via het internet, dan moet je natuurlijk ook wel vindbaar zijn. Wanneer je als webshop niet op pagina 1 van Google verschijnt, dan is de kans klein dat mensen bij jou kopen.

De online concurrentie is zo groot. Je moet tijd investeren in een goede marketingstrategie zodat jouw website dagelijks genoeg bezoekers over de vloer krijgt. 

[ Wil je graag hulp of ondersteuning op online marketinggebied? Neem dan zeker eens een kijkje op de website van Sanmax Projects.]

 

[5] Niet actief op social media

Net zoals de inhoud van jouw webshop moet ook de inhoud van jouw social media kanalen kloppen. Probeer dagelijks actief te zijn via de kanalen die jij gebruikt.

Wanneer je gebruik maakt van Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter. Probeer dan niet alleen content te posten maar probeer ook reacties uit te lokken bij jouw volgers.

  • Geef commentaar op de posts van jouw volgers;

  • Wanneer een volger op één van jouw posts reageert, bedank deze dan;

  • Gebruik de juiste hashtags;

  • Zorg ervoor dat jouw verhaal klopt, kies voor een vaste huisstijl.

Buiten deze zaken zijn er nog een heel aantal zaken die jou kunnen helpen om succesvol te zijn op social media.

Wil je graag meer weten? Neem dan contact op met martijn@sanmax.be en wij helpen jou graag verder :)