Hoger scoren in Google? Pas onze 25 SEO-schrijftips toe!

Het schrijven van teksten op je website, die aanslaan bij zowel bezoekers als zoekmachines, het is als het ware een kunst. Door de 25 onderstaande SEO schrijftips toe te passen, zal je hoger scoren in Google én meer rendement halen op je website. Klinkt als SEO-muziek in je oren, niet? 

Weet je toch niet goed waar te beginnen? Dan kan je nog altijd onze hulp inschakelen om je website SEO-proof te maken!

scorenTip 1: Ga na op welke zoekwoorden je reeds goed scoort

We kunnen altijd het warm water opnieuw uitvinden, maar het is gemakkelijker om te kijken wat nu reeds voor jou werkt. Met behulp van Google Search Console, een gratis service van Google, kan je onder andere zien welke zoekwoorden je bezoekers aantrekken, op welke positie je staat in Google en welk percentage gebruikers op jouw resultaat klikt. Handig toch? Wanneer je hoog scoort bij een bepaald zoekwoord, maar er niemand doorklikt, dan ligt dit waarschijnlijk aan je titel of meta-beschrijving. Deze dient pakkend genoeg te zijn en moet de gebruikers overtuigen om door te klikken naar jouw website. Het kan ook zijn dat de intentie van de zoeker niet overeenkomt met jouw pagina. Door onder andere je teksten aan te passen naar gerichte en specifieke zoekwoorden, die linken naar jouw product of dienst, kan je dit voorkomen.

bezoekers Tip 2: Leer je bezoekers kennen

Wanneer gebruikers gaan zoeken op Google, worden de webpagina’s getoond die het meest interessant zijn voor hen. Vroeger kon men met een paar technische SEO-trucs de zoekmachines nog om de tuin leiden, maar nu wordt er steeds meer gekeken naar tijd op de pagina, bouncerate (bezoekers die de pagina direct verlaten) en de populariteit via sociale media. Goede teksten schrijven die aanslaan bij je lezers zijn dus belangrijker dan ooit! Leer je bezoekers kennen, bijvoorbeeld via Google Analytics, en biedt hen content waar ze naar op zoek zijn.

CMS Tip 3: Een SEO-vriendelijk CMS is een must

Het updaten van je website in een gebruiksonvriendelijke en traag CMS, brengt veel frustraties met zich mee. De techniek, die steeds sneller evolueert, moet met je meewerken in plaats van tegen je. Bij Sanmax Projects werken we met een eigen ontwikkeld CMS-systeem. Ons CMS is geschreven in PHP en doet (meestal) beroep op een MySQL database. Dankzij het CMS kunnen onze klanten alle content zelf up-to-date houden en hun website de nodige dynamiek geven. Een goed werkend CMS scheelt veel ergernissen en zo blijf je gemotiveerd om berichten te schrijven en te plaatsen.

Controle Tip 4: Controle is je beste vriend

Hoe controleer je in Google of je een tekst reeds geoptimaliseerd hebt voor een bepaalde zoekwoordcombinatie? Typ je zoekwoord of zoekzin, gevolgd door je bedrijfsnaam. Als het goed is verschijnt je pagina hoog in de ranking. Aan de titel en meta-omschrijving kun je vaak al zien of de pagina (bewust) geoptimaliseerd is. Bestaat de pagina nog niet? Ga er dan mee aan de slag!

Schrijf Tip 5: Schrijf met regelmaat

Websites die regelmatig een update krijgen, daar houdt Google van. En terecht, want wanneer je mag kiezen tussen een levendige site met regelmatig nieuwe content of een site die zelden wordt ververst, kies je waarschijnlijk ook voor het eerste. Daarom is het belangrijk om regelmatig nieuwe content, liefst op basis van zoekwoorden, op je website te gaan plaatsen. Wanneer je dit gaat verspreiden op sociale media, trek je direct nieuwe bezoekers. Op lange termijn komen deze bezoekers ook via de zoekresultaten van Google en dergelijke.

Populair Tip 6: Schrijf over populaire onderwerpen

Research hoeft geen uren tijd in beslag te nemen, maar het is wel belangrijk bepaalde dingen in de gaten te houden. Kijk bijvoorbeeld niet alleen hoe vaak gebruikers op een bepaalde zoekwoordcombinatie zoeken, maar ook wanneer en zoek naar gerelateerde zoektermen. Bekijk eens op gerelateerde grote websites welke hun best gelezen artikelen zijn en hou daarnaast Trends op Google, Twitter en Facebook in de gaten.

Intentie  Tip 7: Hou rekening met de intentie van je bezoekers

Dankzij Semantic Search neemt de belangrijkheid van de intentie van een zoekopdracht toe. Bij Semantic Search worden niet alleen resultaten weergeven op basis van trefwoorden, maar wordt er ook gekeken naar de relatie tussen bepaalde woorden. Door al deze data te structureren krijgt Google nu het inzicht in wat een webpagina vertelt en kan het zeer accuraat de zoekresultaten verscherpen. Google begrijpt niet alleen de entiteit zelf, maar weet ook aan welke andere entiteiten deze gerelateerd is. Waar is iemand naar op zoek wanneer hij of zij bepaalde zoekwoorden intikt in Google? Probeer je dit voor te stellen bij het SEO-schrijven en verwerk de intentie in je teksten. Lezers en zoekmachines zullen je dankbaar zijn.

Betekenis Tip 8: Schrijf SEO-teksten die betekenisvol zijn

Dankzij bovenstaande Semantic Search weet een zoekmachine steeds beter welke pagina’s geschikt zijn bij een bepaalde zoekvraag. Dit zijn niet per se de pagina’s waar het meeste zoekwoorden in verwerkt zijn zoals vroeger. Je schrijft best betekenisvolle teksten waar bezoekers écht wat aan hebben en daar verwerk je subtiel zoekwoorden, aanverwante zoektermen en synoniemen in.

lange teksten Tip 9: Schrijf lange teksten

Google is nog steeds sterk tekst-georiënteerd en houdt van grote lappen tekst. Hou je dus niet in en schrijf lange, uitgebreide SEO-teksten voor je belangrijkste zoektermen.

presentatie Tip 10: Ga voor een simpele en gebruiksvriendelijke presentatie

Je kunt nog zo’n prachtige SEO-tekst geschreven hebben, maar bij een slechte presentatie haken je bezoekers af. Dit ziet Google natuurlijk ook aan de hand van de bouncerate. Steek dus niet alleen je tijd in het schrijven van lange teksten, maar ook in de vormgeving, het beeldgebruik en het lettertype. Zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk, dat is de clue.

Meta Tip 11: Schrijf pakkende meta-descriptions

De meta-description is de omschrijving van een webpagina die je ziet bij de zoekresultaten van Google. Deze geef je normaal gesproken zelf op in je CMS, waarna Google hem netjes overneemt. Op basis van deze omschrijving en de titel gaan gebruikers bepalen of ze doorklikken naar jouw website. Schrijf dus een aansprekende tekst waarin je bijvoorbeeld een prikkelende vraag stelt of je USP’s opsomt.

Titel Tip 12: Verwerk de belangrijkste zoekwoorden in je titels

Zoekmachines scannen titels als krantenkoppen en maken hieruit op waar jouw pagina over gaat. Verwerk er daarom steeds je belangrijkste zoekwoorden in en zet ze bij voorkeur vooraan in de titel.

Heading Tip 13: Gebruik headings en subkoppen

in je tekst In HTML kan je gebruik maken van headings 1 t.e.m. 5, om aan te geven wat de tussenkoppen zijn. Verwerk je hier bovendien zoekwoorden in, dan krijgen ze meer waarde.

Click Tip 14: Bekijk je CTR

Wanneer je bij bepaalde zoektermen hoog staat in Google, maar mensen niet doorklikken naar je website, schiet je er weinig mee op. In Google Search Console vind je de CTR en Gemiddelde Positie. Is je gemiddelde positie hoog, maar je CTR laag? Probeer dit aantal dan te verhogen met een betere titel of meta-description.

Keywords Tip 15: Gebruik gerelateerde zoekwoorden en synoniemen

In tip 7 en 8 vermeldden we reeds Semantic Search. Google kan steeds beter de relevantie van een bepaalde pagina bij een bepaalde zoekopdracht inschatten, door onder andere te kijken naar bepaalde woordpatronen. Is er een tekst over de ‘zee’ dan is het logisch dat de woorden ‘strand’ en ‘duinen’ erin voorkomen. Wanneer dit niet het geval is, dan is de tekst waarschijnlijk minder relevant. Hou hier dus rekening mee bij het schrijven van je teksten. Verwerk niet alleen je belangrijkste zoekwoorden in de teksten, maar ook synoniemen en gerelateerde zoekwoorden. Hou de bezoeker in je achterhoofd tijdens het schrijven en beantwoord hun vragen, wat de pagina des te relevanter maakt voor Google en zijn gebruikers.

Belangrijk Tip 16: Vermeld je belangrijkste zoekwoord in de inleiding

Zoekmachines lezen zoals mensen, van boven naar beneden. Woorden die ze bovenaan tegenkomen vinden ze belangrijker dan woorden onderaan de pagina. Belangrijk is dus om je meest relevante zoekwoord hoog in de tekst te plaatsen, bij voorkeur in een inleiding. Zo is het voor de zoekmachines meteen duidelijk waar de pagina over gaat.

link Tip 17: Maak verwijzing naar betrouwbare websites

Google houdt van behulpzame websites die verwijzen naar waardevolle bronnen elders. Link bijvoorbeeld op je website door naar je partners of andere belangrijke websites in je branche.

Interne link Tip 18: Plaats interne links

Het plaatsen van interne links is een oude, maar krachtige, SEO-techniek. Stem op jezelf door interne links te plaatsen naar je populairste pagina’s. Ook hierin kan je weer zoektermen verwerken waar je wilt scoren. Een voorbeeld. Wil je scoren op de term ‘kasten’, link dan naar de pagina die je voor deze zoekterm geoptimaliseerd wordt en zorg ervoor dat het woord ‘kasten’ in de gelinkte tekst staat. Dit zorgt voor maximale duidelijkheid.

CTA Tip 19: verwerk CTA’s in je SEO-tekst

Spoor je bezoekers aan tot een bepaalde actie met een krachtige call-to-action. Lezers zijn lui dus ga er niet vanuit dat ze zelf initiatief nemen. Neem ze bij de hand en geef ze duidelijke opdrachten.

Anker Tip 20: Gebruik en varieer ankerteksten

Een ankertekst is een tekst die een link bevat die je leidt naar een topic verder op de pagina. Hier verwerk je de belangrijkste zoekwoorden in. Natuurlijk ook niet té vaak, want dan wordt het weer onnatuurlijk. Zoek de perfecte mix tussen je bedrijfsnaam, precieze zoekwoorden, zoekwoorden met meerdere woorden ervoor of erna en Lees verder- en Lees meer-links. Kortom, varieer!

Multimedia Tip 21: Implementeer multimedia

Probeer bezoekers op je website vast te houden en verrijk je teksten met multimedia. Zo kunnen een YouTube-video, Slide-sharepresentaties, of afbeeldingen en grafieken een belangrijke touch geven aan je tekst, die ook je bezoekers triggert om verder te lezen en te kijken.

Afbeeldingen Tip 22: Optimaliseer je afbeeldingen

Een zoekmachine kan enkel een bestandsnaam van een afbeelding lezen en ook de ALT-tekst, die verschijnt in de broncode. Verwerk dus ook hier je zoekwoorden. Deze tip geldt niet alleen voor afbeldingen, maar ook voor Word en Excel documenten, Pdf’s en video’s.

spellingscontrole Tip 23: Spellingscontrole

Het is een kleine moeite om gebruik te maken van de spelling- en grammaticacontrole en je haalt er vaak wel wat foutjes uit. Zo kom je een stuk geloofwaardiger over wanneer je spreekt over ‘excellente dienstverlening’.

zoekwoorden Tip 24: Long-tail zoekwoorden zijn belangrijk

Wil je snel scoren in Google? Richt je dan in eerste instantie op long-tail zoekwoorden en pas later op termen met meer concurrentie. Long-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit 3 of meer woorden, bijvoorbeeld ‘voordelig vakantiehuis Spanje voorjaar’. De concurrentie is hier veel kleiner omdat niet heel veel mensen hier zoeken, maar het is wel heel gericht.

delen Tip 25: Maak delen gemakkelijk

Sociale media wordt voor zoekmachines steeds belangrijker. Ze kunnen reeds zien hoe populair je bent en of je website een hoge plek verdiend in de zoekresultaten. Publiceer daarom regelmatig waardevolle content en maak het delen makkelijk.

Goed Doe waar je goed in bent

Het schrijven van teksten is een vak en niet iedereen is er even vaardig in. Wil je zelf betere SEO-teksten leren schrijven? Stel je dan de vraag hoeveel tijd je er wilt insteken om jezelf te verbeteren of dit te leren. Het laten schrijven van SEO-teksten kost weliswaar wat geld, maar wanneer je dit combineert met een effectieve SEO-campagne verdien je dit moeiteloos terug met gratis klanten via de zoekresultaten, zelfs wanneer je in het weekend of ’s avonds lui op de zetel ligt. De rekensom mag je zelf maken.  

SCHAKEL ONZE HULP IN!