Kies de juiste doelgroep

Alweer een e-mail van een webshop in jouw mailbox. Je klikt de e-mail open en je ziet een hele lading van producten die je totaal niet interesseren. Wat doe je? Je schrijft je uit zodat je nooit meer deze vervelende mails moet ontvangen.

Herken je het? Natuurlijk wil je niet dat jouw klanten net hetzelfde doen wanneer ze een e-mail van jou ontvangen. Door iedereen binnen jouw doelgroep dezelfde informatie te sturen, ga je ervan uit dat ook iedereen dezelfde interesses deelt… Een grote misser dus.

Ontdek in deze blogpost hoe het wel moet!

Segmenteer jouw huidige klanten

Het is simpel, hoe meer jij weet over jouw klanten hoe beter jij deze kunt informeren.

Op basis van de info die je verzamelt, deel je jouw doelgroep in in segmenten. Deze segmenten kan je dan weer gebruiken om gerichte marketingcampagnes op te zetten.

Neem nu volgend voorbeeld:

Klant A verkoopt op dit moment de volgende producten:

  • Racefietsen
  • Mountainbikes
  • Stadsfietsen
  • Accessoires
  • Kledij

Het klantenbestand bestaat in dit geval voor 80% uit mannen en 20% uit vrouwen. Voor de komende periode wil de klant graag nog een e-mail uitsturen om de klant te informeren over nieuwe producten en accessoires.

De makkelijkste manier om dit te doen is de volgende:

Klant A maakt één e-mail en stuurt deze naar het volledige klantenbestand. Iedereen krijgt dus dezelfde informatie te zien.

Maar is dit wel efficiënt? Ik denk dat je het antwoord al kunt raden.

Het is beter om het klantenbestand op te delen in segmenten zodat je elk segment gepersonaliseerde informatie kunt sturen. In dit geval kan je dit héél eenvoudig oplossen door een segment ‘mannen’ en een segment ‘vrouwen’ aan te maken.

Vervolgens maak je twee aparte e-mails voor mannen en vrouwen. In deze e-mails spreek je natuurlijk enkel en alleen over de producten en accessoires die relevant zijn voor deze doelgroepen.

Natuurlijk is dit een zéér simpel voorbeeld. Het zou nog veel beter zijn als je het volgende doet:

Deel de doelgroep mannen in op basis van hun interesse

  • Racefietsen
  • Mountainbikes
  • Stadsfietsen

Deel de doelgroep vrouwen in op basis van hun interesse

  • Racefietsen
  • Mountainbikes
  • Stadsfietsen

Op deze manier ga je nog veel gerichter producten/accessoires kunnen aanbieden aan de juiste doelgroep. De mountainbikers hebben weinig boodschap aan een accessoire dat enkel bestemd is voor de wegwielrenners.

Hoe beter de marketingcampagnes aansluiten bij de doelgroep, hoe groter de kans op conversie!

En wat met het zoeken naar nieuwe klanten?

Om nieuwe klanten binnen te halen, moet je natuurlijk inzetten op marketing. Dit kan zowel offline als online. Wees je er wel van bewust dat je via online marketing veel meer zaken kunt meten en dus ook op een efficiënte manier campagnes kunt optimaliseren.

Facebook/Instagram

Met de social media kanalen Facebook en Instagram kan je op een makkelijke manier mensen targetten die een bepaalde interesse hebben. Bij het opzetten van marketingcampagnes kan je bij het bepalen van de doelgroep aangeven wie tot welk segment moet behoren.

De mensen die interesse tonen in ‘Mountainbike’, stuur je via de Facebook- en Instagramadvertentie door naar een landingspagina waar natuurlijk enkel maar info getoond wordt over mountainbikes, accessoires, onderhoud, ….

Op deze pagina zal er vervolgens een Facebookpixel en/of AdWordspixel geactiveerd worden waardoor we de bezoekers die deze pagina bezoeken kunnen verzamelen in een bepaalde lijst.

Deze doelgroeplijsten kan je vervolgens gebruiken om remarketingcampagnes op te zetten die ook weer enkel mensen target die in deze lijst zitten en waarvan je dus zeker weet dat deze interesse tonen in mountainbikesport.

Heb je interesse om op een gerichte manier te adverteren maar heb je zelf niet voldoende technische kennis om het nodige op te zetten? Geef ons een seintje en wij helpen jou verder.

AdWords

Via Google AdWords is het jammer genoeg niet mogelijk om een bepaalde groep van mensen te targetten op basis van interesse.

Anderzijds kan je via Google AdWords dankzij het kiezen van de juiste keywords ook de gewenste doelgroep bereiken. Neem nu het volgende voorbeeld:

  • Marketeer zet AdWords campagnes op gericht op het keyword ‘Mountainbike’;
  • Bezoeker zoekt in Google naar ‘Mountainbike’;
  • Bezoeker krijgt tekstadvertentie in Google te zien en klikt hierop;
  • Bezoeker komt terecht op een landingspagina die enkel en alleen info over de mountainbikesport toont;
  • AdWords pixel wordt geactiveerd en bezoeker komt in een aparte doelgroeplijst terecht;
  • Vervolgens krijgt de bezoeker op verschillende websites binnen het Google Display Netwerk advertenties te zien over ‘Mountainbikes’;

Zoals je ziet, ga je op deze manier ook enkel mensen targetten die interesse tonen in het mountainbiken. Hoe beter de advertenties aansluiten bij de interesses, hoe groter de kans dat iemand terugkeert naar de website.

Website

We kunnen pas spreken over een lead wanneer iemand zijn of haar contactgegevens via een bepaald kanaal achterlaat. Vaak gebeurt dit door het invullen van een formulier op de website.

Hoe meer info je vraagt, hoe beter jij deze lead leert kennen. Natuurlijk mag je ook niet overdrijven met het vragen naar info want hoe langer het formulier hoe kleiner de kans dat iemand dit invult…

Denk dus even na welke informatie voor jou belangrijk is om een lead op een vlotte manier verder te helpen.

Het formulier voor de webshop die racefietsen, mountainbikes en stadsfietsen verkoopt zou er als volgt kunnen uitzien:

Voornaam:
E-mailadres:
Naam:
Interesse: (racefiets, mountainbike, stadsfiets)

Een formulier van amper 4 velden. Maar met deze info kan je de lead wel al gericht informeren.

Dankzij het e-mailadres kan je natuurlijk e-mailen;
Dankzij de voornaam kan je zowel de inhoud als het onderwerp van een e-mail personaliseren;
Dankzij het vragen naar een bepaalde interesse kan je enkel producten/accessoires tonen van een bepaalde interesse;

Conclusie

Definieer eerst de juiste doelgroepen vooraleer je gaat starten met de opzet van marketingcampagnes over verschillende kanalen. Hoe specifieker de informatie hoe groter de kans dat mensen jou onthouden en in de toekomst zullen converteren.

Kies de juiste doelgroep, kies het juiste kanaal en personaliseer de inhoud. Als je met deze zaken rekening houdt, dan zullen jouw kansen op verkoop stijgen!