Schrijf een goede blogpost dankzij deze vuistregels

Bloggen, als je hoog wil scoren in Google dan is dit één van de zaken die je zeker moet doen. Door op regelmatige tijdstippen een blogbericht te schrijven over een relevant onderwerp, ga je meer bezoekers naar de website sturen.

Enkel zijn er wel een paar vuistregels die je in je achterhoofd moet houden wanneer je een blogbericht schrijft. Welke regels dat zijn, ontdek je onderstaande blogpost!

Kies voor een goede structuur

Wanneer je kiest voor een goede structuur, dan zal dit de leesbaarheid van de blogpost verbeteren. Probeer de volgende elementen te laten terugkomen in jouw blogpost:

  • Titel
  • Afbeelding
  • Inleiding
  • Lange inhoud (opgedeeld in alinea’s)
  • Conclusie
  • CTA (call to action)

In de titel, lange inhoud en conclusie moet je echt focussen op het onderwerp waarover je wil schrijven. De keywords waarmee je hoog kunt scoren in Google moeten dan ook in deze elementen vermeld worden.

Maak gebruik van de ‘lange inhoud’ om niet te algemeen te schrijven maar kies voor ‘diepte’. Je wil natuurlijk niet dat bezoekers nog vragen hebben wanneer ze jouw blogpost hebben gelezen.

Probeer ook bij elke blogpost een leuke afbeelding toe te voegen. Let hierbij wel op dat deze afbeelding rechtenvrij is. Een handige website om rechtenvrije afbeeldingen te zoeken is www.pixabay.com.

Tijdens inleiding moet je ervoor zorgen dat je bezoekers interesseert. Wanneer de inleiding mensen niet genoeg triggert om verder te lezen, dan zullen ze wegklikken. Probeer daarom tijdens de inleiding al een tipje van de sluier te lichten en vermeld duidelijk dat alle nodige info verder in de blogpost teruggevonden kan worden.

Tot slot wil je als bedrijf natuurlijk mensen aanzetten om actie te ondernemen. Denk je dat je als bedrijf bezoekers kunt helpen met bepaalde zaken? Vermeld dan een duidelijke call to action op het einde (en eventueel begin) van jouw blogpost zodat bezoekers niet ver moeten zoeken om contact op te nemen.

Pas het AIDA-principe toe

Je hebt er misschien al van gehoord, maar met AIDA ga je online echt wel het verschil kunnen maken. AIDA staat voor ‘Attention’, ‘Interest’, ‘Desire’ en ‘Action’.

Attention

Schrijf een pakkende titel zodat je interesse opwekt bij de bezoekers. Je moet in enkele woorden meteen duidelijk maken waarom mensen jouw blogpost moeten lezen.

Bijvoorbeeld:

Hoe schrijf je goede call-to-actions voor je Facebookadvertenties?

Interest

Bezoekers zijn pas geïnteresseerd wanneer je hen duidelijk kunt maken welke voordelen voor zichzelf ze terugvinden in jouw blogpost. Dit kan je onder meer doen door een goede titel te schrijven of door in de inleiding duidelijk te maken dat je een oplossing hebt voor een vaak voorkomend probleem.

Bijvoorbeeld:

Je bent de eigenaar van een bedrijf en je hebt (hopelijk) meer dan werk genoeg. Mede daardoor ben je niet bezig met de online aanwezigheid van jouw bedrijf. De website van je bedrijf is al enkele jaren oud maar toch levert deze nog regelmatig nieuwe leads op.

Je bent m.a.w. dus een tevreden zaakvoerder. Maar is dit echt zo? Wat als je de online aanwezigheid van je bedrijf zou vergroten? Ontdek in deze blogpost 3 belangrijke stappen om het online bereik van je bedrijf te doen groeien.

Desire

Als je wil dat je blogpost gedeeld wordt, dan moet je wel echt de juiste snaar raken bij je bezoekers. Probeer daarom een soort van ‘verlangen’ te creëren, iets wat ervoor zorgt dat mensen graag jouw blogpost delen met anderen.

Dit kan onder meer gedaan worden door een PDF met tips als download aan te bieden, een gratis testversie van jouw product weg te geven, …

Action

Vermijd ‘online hard selling’ maar geef bezoekers de kans om met jou contact op te nemen. Wanneer iemand graag meer wil weten over een bepaald onderwerp of beroep wil doen op jouw diensten, dan wil je natuurlijk maar al te graag dat deze contact met jou opneemt.

Vergeet dus zeker niet af te sluiten met een sterke call to action.

Speel in op de actualiteit

Wanneer je wil starten met bloggen, dan is het belangrijk dat je ook de actualiteit in het oog houdt. Denk bijvoorbeeld aan het WK voetbal dat eraan komt (juni 2018). Het meest besproken onderwerp tijdens die periode zal zonder twijfel het WK voetbal zijn.

Denk dus als bedrijf na hoe je mee kunt springen op deze flow en zorg dat onder meer jouw blog een deel uitmaakt van jouw communicatieplan.

Dankzij bepaalde events of periodes tijdens het jaar ga je je doelpubliek kunnen vergroten en gaan er zowel voor jou als bedrijf als voor de consument interessante opportuniteiten opduiken.

Een goede planning (contentkalender) zal dus zeker het nodige voordeel opleveren wanneer je wil bloggen.

Conclusie

Bloggen is helemaal niet moeilijk. Je moet er gewoon voor zorgen dat je de bezoeker blijft interesseren en aanzet tot actie. Door op een gestructureerde manier te werk te gaan, te kiezen voor de juiste keywords en vooral de voordelen voor de bezoeker duidelijk te vermelden, ga je met zekerheid een goede blogpost kunnen schrijven.

Heb je nog vragen of wil je graag meer weten? Mail dan naar hallo@sanmax.be.