The ultimate e-commerce checklist


Foto's Maak gebruik van goede en mooie productfoto’s

Hoewel dit zo voor de hand liggend is, loop het toch nog zo vaak fout. Klanten willen online dezelfde ervaring als in de winkel en ze willen jouw product als het ware kunnen voelen. Goede foto’s en veel foto’s, van alle hoeken en alle details, is dus een must! Onthou: hoe beter jouw producten ogen, hoe beter ze verkopen.

Duurste Plaats het duurste eerst

Wees niet braaf door eerst je goedkoopste oplossing aan te bieden. Start met het opsommen van de voordelen en kenmerken van je duurste producten of diensten, en zak daarna af naar de goedkopere zaken. Wedden dat je omzet per aankoop zal stijgen?

Minpunten Vermeld ook minpunten

Het vermelden van plus- én minpunten, veel webshops schrikt het af, maar een webshop zoals Coolblue heeft er net een van haar handelskenmerken van gemaakt. Het vermelden van plus- en minpunten komt neutraal over en geeft je het imago van eerlijk te zijn Daarnaast help je zo ook de bezoeker met kiezen doordat hij zaken beter kan afwegen.

Reviews Plaats reviews van klanten

Nog een uitstekende manier om neutraler over te komen. En zeer nuttig voor SEO-doeleinden! Stuur je klanten enkele dagen na hun aankoop een mail en spoor hen aan om een review te schrijven. Of verloot een prijs onder je klanten die een review schrijven.

 Schaarste doet kopen

Wanneer je op zoek bent naar een product en je ziet dat er “nog maar 2 stuks op voorraad” zijn, ben je dan sneller geneigd om het te kopen? Het antwoord is ja! Schaarste werkt bijna altijd.

Actieknop Zet de prijs dichtbij de actieknop en herhaal de actieknop onderaan

De prijs dichtbij de actieknop plaatsen, zet sneller aan tot kopen. Ook de actieknop onderaan herhalen werkt altijd. Want bezoekers die het einde van je pagina halen, zijn waarschijnlijk erg geïnteresseerd. Door de knop te herhalen, geef je een extra impuls.

Navigatie Zorg voor een inhoudelijke en duidelijke navigatie

Erg belangrijk, maar zo vaak een ramp. Maak een duidelijk onderscheid met categorieën en integreer een zoekfunctie met filters. Zo vinden bezoekers in een oogopslag datgene waar ze naar opzoek zijn.

Advertenties Maak gebruik van retargeting advertenties

Dit type advertentie wordt getoond aan mensen die eerder je website hebben bezocht. Zo kan je proberen om ‘verloren’ klanten toch te winnen. De kosten van deze advertenties zijn over het algemeen laag, maar werken meestal uitstekend waardoor je ROI zal stijgen.

Social Media Werk nauw samen met social media

Social media is het kloppend hart van je bedrijf omdat het je een ononderbroken blik geeft in het leven van je klanten. Het is een medium waar je bijna dagelijks mee bezig moet zijn. Je bereikt er veel klanten mee en je kan hen op deze manier leiden naar je webshop.

Mobile Ga mobiel

Het bedrag dat klanten online uitgeven aan producten of diensten via tablet of mobiel is in 4 jaar tijd verdriedubbeld. Wanneer je start met e-commerce en mobiel niet in het achterhoofd houdt, kan je in de toekomst irrelevant worden.

Visueel De eerste blik zegt alles

Wanneer iemand op je website komt, hebben ze te keuze om weg te gaan of rond te kijken. Wanneer de homepage en navigatie niet is afgestemd zijn op de e-commerce shopper, verlaten ze je website binnen enkele seconden. Door met bepaalde zaken rekening te houden, houdt je de bezoekers op je website. Zorg bijvoorbeeld voor een mooi logo, zorg dat je website werkt in alle browsers en op alle apparaten, maak gebruik van duidelijke call to actions en vermeld je USP’s, link naar de meest populaire producten of merken, enzovoort.

FAQ Neem ondersteuningspagina’s op, want service is alles

Service is alles. Vermeld bijvoorbeeld at je 24/7 klantenservice aanbiedt en dat ze producten gratis kunnen retourneren. Met dit in het achterhoofd zullen je bezoekers sneller tot actie overgaan en je producten gaan kopen. Zorg dat een telefoonnummer en e-mailadres duidelijk in beeld staan en maak gebruik van een contactformulier, FAQs en eventueel een live chat om bezoekers met vragen meteen te verder te kunnen helpen.